Učitelé tvořili květinovou krásu v Lednici
Akademie für Naturgestaltung v rakouském Zwetllu.
Páteční den byl zaměřen na teorii barev. Barvy člověk vnímá víceméně automaticky, ale jak vlastně barva vzniká? Jak působí na člověka? Jakou má váhu? Které barvy jsou ve vzájemném vztahu komplementární? A jak je vzájemně sladit, aby bylo výsledné dílo harmonické? Vyzbrojeni těmito a dalšími teoretickými poznatky se učitelé vrhli do praktické části.
Jejich prvním úkolem bylo seřadit nakoupené květiny i materiál sebraný z nádherných zahrad lednické fakulty do barevné řady od bílé přes žlutou až po zelenou, aby se jim poté s nimi snáze pracovalo. Občas vznikaly zajímavé diskuze, o jakou barvu se vlastně jedná. Ztmavená žlutá nebo zesvětlená oranžová? Tmavě modrá nebo zesvětlená fialová?
S takto nachystaným materiálem se pustili do aranžování vkládané nádoby. Mohli si vybrat z připravených váz podle svého vkusu. Do nich pak vkládali květiny a další rostlinný materiál bez použití floristické hmoty, jejíž používání představuje velkou ekologickou zátěž. Do svého aranžmá měli použít 2 nebo 3 barvy, které spolu v barevné hvězdě sousedí, a 10 až 15 různých druhů květin.
Každý má své oblíbené barvy, které si většinou opakovaně vybírá pro své oblečení nebo interiér. Tentokrát ale měli učitelé svůj barevný komfort opustit a při vázání kytice použít barvy, které jsou navíc kontrastní. Stejně jako u vkládané nádoby volili materiál různých druhů a různé délky, čímž dosáhli výraznější struktury. Výběr a barevnost svého materiálu mohli konzultovat s přednášejícím.
Všechna vzniklá floristická díla byla vystavena před aulou zahradnické fakulty a fotograficky zdokumentována. Učitelé si ze seminářů odvezli skripta shrnující teorii barev a zkušenosti, které budou moci použít ve výuce. Konání seminářů Barvy a Použití barev finančně podpořilo Ministerstvo zemědělství v rámci projektu Vzdělávání pedagogů středních škol 2021.